Нафтопереробні компанії по всьому світу спостерігають несподіване зростання прибутків від виробництва ключових видів палива в останні тижні. Ця ситуація надає галузі певне полегшення перед очікуваним ослабленням ринку у подальшому році, спричиненим закриттям низки заводів, що призвело до зменшення поставок палива напередодні пікового літнього попиту.
Про це повідомляє “Іnkorr”
Цей розвиток подій є разючим контрастом до динаміки цін на сиру нафту, які у травні 2025 року впали до чотирирічного мінімуму. Попри те, що ОПЕК+ раніше скасувала обмеження на видобуток нафти, попит на паливо залишається стійким, що позитивно позначається на прибутках нафтопереробників.
“Маржі сильні, тому що баланс продуктів – попит і пропозиція – все ще напружений”, – підкреслив аналітик Sparta Commodities Ніл Кросбі.
Переробні маржі – це прибуток, який нафтопереробник отримує від перетворення сирої нафти на паливо, як-от бензин або дизель.
Читайте також: В Україні вперше видали дозвіл на введення з-за кордону ліків на основі медичного канабісу
Лише декілька місяців тому лідери нафтової галузі попереджали, що 2025 рік обіцяє бути важким для нафтопереробки. TotalEnergies та BP вже повідомили про падіння прибутку в першому кварталі через менші надходження від продажу палива.
Незважаючи на поточне полегшення на ринку палива, нафтопереробники продовжують боротися зі зниженням попиту, спричиненим економічними спадами, загостренням конкуренції та зростанням використання електромобілів.
Глобальні комбіновані переробні маржі досягли 8,37 доларів за барель у травні 2025 року, що є максимальним значенням з березня 2024 року. Проте це значно менше середнього рівня у 33,50 доларів у червні 2022 року, коли попит почав відновлюватися після пандемії та конфлікту в Україні.
Припинення діяльності низки нафтопереробних заводів у США та Європі сповільнило зростання чистих глобальних переробних потужностей у порівнянні зі зростанням попиту. Це призвело до покращення фінансових показників існуючих заводів. За прогнозами аналітиків енергетичної консалтингової компанії FGE, глобальні поставки дизельного палива можуть зменшитися на 100 000 барелів на добу у 2025 році, в той час як попит скоротиться на 40 000 барелів на добу.
Після скорочення видобутку нафти ОПЕК+ і слабкості попиту, нафтопереробники отримують несподівану можливість вигідно працювати на ринку палива, вражаючи конкурентів стійкими прибутками. Тим не менш, сектор може стати поступово менш прибутковим через зниження попиту на паливо через різні економічні та конкурентні чинники, які впливають на галузь.