В Європі повертають трамвайні колії туди, де раніше їздили автівки

Нові трамвайні системи прокладають там, де їздили автомобілі та було багато шуму. Електричний траспорт вважається більш екологічним та комфортним для міст.

Як розповідає Націонал-Урбанізм, тренд на це свого часу задала Франція, потім підтягнулися скандинавські країни — а минулого місяця рейковий транспорт повернувся і до валлонського Льєжа.

У останньому наприкінці 60-х вкрай розгалужену навіть за сьогоднішніми мірками мережу було ліквідовано, аби звільнити місце для все більшої кількості машин.

Сучасний льєжський трамвай будували з 2019 року, а говорити про нього почали ще у 2008 році. Результатом стала лінія довжиною 11,7 км з 23 зупинками, що пронизує місто з Заходу на Схід і слугує його головною транспортною артерією.

Що цікаво, лінія роздвоєна — має одну кінцеву на одному боці, і дві — на іншому. У нас би під це виділили два маршрути, але бельгійці вирішили, що достатньо одного з різними вказівниками.

Коштував проєкт 430 млн. євро — майже 21 млрд. гривень за нинішнім курсом. Для порівняння, приблизно у стільки ж оцінюється вартість будівництва метро на Виноградар у Києві. Або, що більш релевантно, у перерахунку на кілометр це на третину більше, ніж має вартувати трамвай на Миколайчука у Львові. Зважаючи, що львів’яни не купують нові вагони та не будують з нуля депо, суми можна вважати співставними.

Про вагони: їх на лінії 20 штук і курсують вони з середнім інтервалом близько 6 хв, маючи стабільно високу наповнюваність салону. Частину маршруту вони долають без контактної мережі — на автономному ході від батарей. Втім, це рішення є доволі сумнівним. Довжина кожного вагона становить 45,4 м, ширина — 2,65 м.

Повертаючись до порівнянь, більшість нових трамваїв у Києві — не довші за 27 м. Вочевидь, причина цього полягає не в тому, що у Києві менші пасажиропотоки.

А ще – повністю безбар’єрні платформи, зелені колії. Там, де колії не могли зробити зеленими з певних причин, їх ізолювали гумовими прокладками, що нівелюють шум. Криві та інші спецчастини є якісними і звареними не в гаражі (привіт Києву з «швидкісним трамваєм»), що забезпечує пасажирам комфорт від поїзди.

Лінія у Льєжі є черговим прикладом того, як має виглядати трамвай у ХХІ столітті. Так, 100% безбар’єрність усіх станцій в українських містах реалізувати справді складніше. Дорогі зелені колії теж, можливо, не є першим пріоритетом для нас. Але це саме той рівень, на який потрібно рівнятися — і саме той трамвай, який треба показувати у презентаціях. Трамвай не як просто транспорт, а як символ розвитку міста.